November 28, 2022

Blog dla pasjonatów motoryzacji
stacje ładowania samochodów elektrycznych

Rozbudowa mobilnej infrastruktury ładowania jest logiczną konsekwencją rosnącej popularności samochodów elektrycznych na świecie. W niektórych krajach władze inicjują powstawanie nowych stacji ładowania samochodów elektrycznych — tworzą korzystne warunki nie tylko dla ich instalacji, ale także dla ich produkcji. Ponadto rynkiem tym zainteresowani są inżynierowie i przedsiębiorcy, którzy rozwijają infrastrukturę, piszą specjalistyczne oprogramowanie i tworzą systemy kontroli ładowania.

Jak działają stacje ładowania samochodów elektrycznych?

Rynek stacji ładowania pojazdów elektrycznych dzieli się na trzy części — obejmuje urządzenia do użytku domowego, prywatnego i publicznego. Mając to na uwadze, istnieją trzy poziomy ładowarek.

Ładowarki poziomu pierwszego

stacje ładowania samochodów elektrycznych

To urządzenia pokładowe, które wyglądają jak zaawansowane ładowarki do smartfonów. Można je podłączyć do zwykłego gniazdka — pobierają z sieci prąd zmienny i przetwarzają go na prąd stały, aby naładować zwykłą baterię. Ponieważ jest to bardzo powolny proces, ładowarki te są uzasadnione tylko do użytku domowego.

Ładowarki drugiego stopnia

Te stacje ładowania samochodów elektrycznych zaprojektowane jako kompletne, samodzielne jednostki, które zawierają płytę konwersji zasilania, płytę sterującą komunikacją w pojeździe oraz osobną płytę do przesyłania danych do innych urządzeń (takich jak smartfon użytkownika). Są to najczęściej spotykane ładowarki do samochodów elektrycznych, a do użytku prywatnego i publicznego zwykle zawierają funkcje bezpieczeństwa i kontroli dostępu, a także ekrany wyświetlające informacje wyjściowe. Jeśli ładowarka ma być zintegrowana z systemem zarządzania budynkiem — co często ma miejsce w centrach biznesowych — niezbędny będzie odpowiedni sterownik.

Ładowarki trzeciego stopnia

To właśnie te urządzenia nazywamy potocznie stacjami ładowania samochodów lub ładowarkami prądu stałego. I to właśnie one są najczęściej montowane wzdłuż autostrad i na stacjach benzynowych. Mają najbardziej wyrafinowaną konstrukcję i dużą moc — do 150 kW, kilkaset amperów i 480 W. Ładowarki te posiadają dodatkowy moduł do konwersji i sterowania prądem, a do komunikacji z centralnym serwerem wykorzystywane są takie same modemy jak w ładowarkach drugiego stopnia. Główną zaletą ładowarek poziomu 3 jest to, że mogą one naładować akumulator samochodu elektrycznego w ciągu 15-30 minut.

Energia