March 6, 2021

Blog dla pasjonatów motoryzacji

Choć istnieje wiele realistycznych symulacji jazdy wyścigowej, prawdziwą przyjemność daje jazda na torze. To nie tylko obcowanie ze wspaniałymi, szybkimi pojazdami, z których wiele zyskało miano legend motosportu. To także poczucie bycia w grupie podobnych pasjonatów, specyficzne brzmienie (ryk!) silników i zapach sportowego paliwa czyni jazdy na torze wyjątkowym przeżyciem.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim należy odrzucić uprzedzenia wynikające z nieznajomości świata szybkich i luksusowych wyścigowych aut. Tory do jazdy, wypożyczalnie i specjalizujące się w organizacji oraz instruktorzy pomogą w komfortowym urządzeniu przejazdu.

Kiedy już kierowca zajmie miejsce w samochodzie sportowym, musi pamiętać o kilku ważnych sprawach. Pierwszą z nich jest dobra pozycja w fotelu. Powinna umożliwiać pełna kontrolę nad autem. Oparcie powinno dobrze przylegać do pleców, na całej długości, fotel musi być dość wysoki, by koło kierownicy nie wchodziło w zakres widzialności i nie zasłaniało drogi. Przy wciśnięciu pedałów noga powinna nadal być lekko ugięta – w innym wypadku, kierowca będzie męczył się zbyt szybko i odczuje to kręgosłup.

W drogę na tor

Jazda autem na torze Jastrząb Radom to niezapomniane przeżycie: https://go-racing.pl/90-tor-jastrzab-radom, jednak pod warunkiem zachowania kilku zasad i poszanowania reguł panujących w czasie szybkiej przebieżki samochodem. Przy szybkości, którą samochód łatwo nabywa na torze nawet lekki ruch kołem kierownicy może spowodować duży skręt kół. To niestety prosta recepta na wypadnięcie poza tor, utratę przyczepności i przymusowy postój. By tego uniknąć trzeba zastosować uchwyt kierownicy w pozycji 9 i 3, tak, by łatwo można było wyprostować koła bez zbędnych ruchów rąk na kierownicy.

Minimalizacja łuku to inaczej utrzymanie optymalnego toru jazdy. Podstawowym warunkiem do jego zachowania jest hamowanie przed zakrętem, i przejazd według schematu: zewnętrzne wejście w zakręt, osiągnięcie szczytu łuku i powrót, z zakrętu trzeba wyjść już z prostą kierownicą. Tory mają to do siebie, że żaden pojazd nie nadjedzie z przeciwka, co może sprawiać podświadome zahamowanie kierowcom „prosto z ruchu drogowego”. Wyjeżdżając na tor należy uwolnić się od tych niczym nieuzasadnionych obaw i wykorzystywać do jazdy całą szerokość nitki toru.

Mądre korzystanie z „darów silnika”

Sportowe auta imponują przyśpieszeniem. Jednak mimo pokus, by co i rusz wciskać gaz w podłogę z pedału gazu należy korzystać płynnie. Choć w czasie jazdy autem na torze Jastrząb Radom jest możliwość rozwinięcia prędkości trzeba pamiętać o prawach fizyki, z których nie potrafią się uwolnić nawet najbardziej utytułowani kierowcy wyścigowi. Prawa te po prostu istnieją i żaden system nie zapobiegnie wypadnięciu z trasy rozpędzonego nadmiernie auta lub niechcianego wpadnięcia w podsterowność, zaliczenia obrotów na trasie. Wciskanie gazu, gdy koła nie są wyprostowane niekoniecznie jest dobrym pomysłem. Można zapewnić, że satysfakcja z pokonania całego toru bez wpadki będzie z pewnością większa niż w wypadku wciśnięcia gazu w niekontrolowany sposób.

Szybka jazda